تجربیاتی از فرآوری فلدسپار
نگارنده: مجید قاآنی
تاریخ ثبت: 1393/10/24

یکی از پر مصرف ترین انواع کانسنگ های صنعتی فلدسپار می باشد که در مقاله ی پیش رو ضمن تعریف اولیه به چندین نمونه پروژه ی موفق خواهیم پرداخت. 

فراوری مواد معدنی همواره جزء دغدغه های اصلی دولتها بوده و این امر نیز طبیعی است چرا که طبیعت با سخاوت قانونی ساده دارد که نمود آن در زندگی تمامی انسانها جاری است او،آن تشبیه ساده جمله ای است که هر چیز با ارزش ساده یافت نمی شود

البته تکنیک های فراوری روش های  متعددی را پیش پای هر متخصص می گذارد که وی با توجه به ارزش نهایی کنسانتره  و بظاعت تجهیزات قابل دسترسی می تواند روش یا روشهایی انتخاب نماید .

مقاله پیش رو روشی ساده و آزمون شده است که نتیجه 3 سال تحقیقات وبررسی  را بازگو می کند که امیدوارم با تمامی کاستی ها بتواند روشی ساده و ارزان برای تمامی متخصصان مشغول در این بخش ارائه نماید.

موضوع اصلی ما پروسه سنگجوری مکانیزه است که خاصه درمورد یک  نوع فلدسپار سدیک مورد بررسی قرار گرفته است در ابتدا می بایست متذکر شوم که ماده معدنی فلدسپار به سه دسته کلی طبقه بندی می شود:

1- فلدسپارهای  سدیک ← کانی اصلی آلبیت                                      آلکالی فلدسپار

2- فلدسپارهای پتاسیک ← کانیهای اصلی ارتوکلاز، میکروکلین

3- فلدسپارهای کلسیک ← کانی اصلی آنورتیت

محل های مصرف فلدسپار به ترتیب بدین شرح می باشد :

65% در صنایع شیشه سازی

30% در صنایع سرامیک

5% بعنوان پر کننده

ذخایر فلدسپارها با توجه به زمینه شکل گیری آنها به وفور یافت می شود ولی بسته به محل مصرف، المانهای مهم دیگری نیز مطرح می شود « البته با فرض مجاز بودن اکسیدهای قلیایی»  

الف- رنج نرمالی از ناخالصی های آهن ، تیتان ، میکا ، ترمالین که در مورد هر یک به صورت دقیق تر صحبت خواهد شد.

ب- سختی

در صنایع سرامیک علی الخصوص  پرسلان لعابدار و پرسلان ساب خور و در صنایع شیشه سازی می بایست میزان ناخالصی های ذکر شده در بند الف از حد خاصی تجاوز نکند و دلیل آن هم اثرات رنگ ده بعد از پروسه پخت می باشد .

در مورد گزینه دوم نیز رنج استانداردی وجود دارد  و آن سختی زیر 6 موهس است و شایان ذکر است سختی بالا اثراتی از قبیل :

  1. استهلاک بالای ماشین آلات خردایش و به تبع آن همراه شدن ذرات سائیده شده بخش های مختلف سنگ شکن با بار خردایش شده  
  2. بالا رفتن رسیت و سنگ ساز شدن بالمیل ها است «فاکتور رسیت تعریفی ساده دارد وآن میزان زبره مانده روی الکی خاص با توجه به رنج گرانول تولیدی است این فاکتور به نوعی بیانگر درجه آزادی است البته از دیدگاه مهندسین معدن»

با توجه به بررسی های انجام شده بر روی دو نوع فلدسپار در استان یزد فاکتورهای بالا به صورت کاربردی در این دو نوع فلدسپار مورد بررسی قرار گرفت که به صورت جداگانه هر یک را بررسی می کنیم

الف – فلدسپار خضر آباد «آلبیت فلدسپار»

  1. بالا بودن میزان سیلیس آزاد «بطوریکه کریستالهای کوارتز با چشم غیر مسلح نیز قابل روئیت است»
  2. بالا بودن میزان اکسید آهن (Fe2o3)از رنج استاندارد، جهت مصرف در صنایع سرامیک علی الخصوص پرسلانها

با بررسی آنالیز XRD در این نمونه کانسنگ متوجه شدیم نوع آلودگی آهن به طور خاص مینرال لیمونیت است که با توجه به رنگ زرد تا قهوه ای با چشمان غیر مسلح قابل دیدن بود.

در مرحله بعد در یک پروسه آزمایشگاهی میزان 1000کیلوگرم ازکلوخه های این نوع فلدسپار توسط اکیپ سنگجورتمیز شد ونتایج آزمایشات  XRF مورد بررسی قرار گرفت که میزان آهن به رنج استاندارد نزدیک شد ونتایج تست فیزیکی شرایط ایده آلی  را نمایش داد.

اما مشکل اساسی سختی بالای کانسنگ و بازدهی کم اکیپ سنگجور بود

همانطور که در رفرنس های کانه آرایی ذکر شده است تجهیزات سنگجوری مکانیزه در انحصار شرکتهای برون مرزی خاصی است و هنوزهیچ شرکت ماشین سازی داخلی ممارست به ساخت آن نکرده است که خوب این نیز می تواند پیشنهادی به صنعت گران عزیز باشد.  

با شروع تحقیقات در نظر داشتیم بهترین ودر دسترس ترین حالت مکانیزه سنگجوری را بومی سازی کنیم که با بررسی های انجام شده مشکلات زیر را می بایست علت یابی وبرای هر کدام راهکاری می اندیشیدیم

1- عدم همراهی نرمه های استخراجی بار مذکور جهت پایین آوردن آلودگی احتمالی نرمه ها به لیمونیت

2- تمیز کردن سطوح کلوخه جهت بالا بردن دقت سنگجوری

3- و از همه مهمتر حذف گانگ کانسنگ معدنی

4- رساندن سایز ذرات به زیر 3میلیمتربرای قابل استفاده کردن آن در بازارهدف

برای بخش اول سعی شد از پروسه حفاری و آتشباری حدالمقدور استفاده نشود و تا حد امکان از چکش هیدروترمال  برای استخراج استفاده شود که هم بتوان گزینشی استخراج را انجام داد و هم نرمه ی کمتری تولید نمود ولی این نوع روش استخراج هزینه بالایی را در قیمت تمام شده اعمال می کرد که راهکار جدیدی ارائه شد و آنهم آتشباری کنترل شده بود بطوریکه با افزایش فاصله عمودی و افقی چالها میزان خردایش بالا را در حد بک برکهای شدید تقلیل داده شد و همین ایجاد درزه و شکاف ها بدون بهم خوردن کلیت کانسنگ سبب شد راندمان روش استخراج به کمک چکش هیدروترمال بشدت افزایش یابد

از طرفی با تمام راهکار سنجی های انجام گرفته مشاهده شد میزان قابل توجهی نرمه در اثر کارکرد چکش هیدروترمال ایجاد میشود که ناچارا از فیدر گریزلی و تغییر توری زیر گریزلی به اندازه 3 سانتی متر بهره گرفته شد و همین سبب کنترل قابل توجهی از نرمه های استخراجی گردید .

برای بخش دوم به طور نرمال می توان از یک اسکراب استفاده نمود ولی به علت کمبود آب که معظلی همیشگی در استان است نمی توانستیم از آن بهره گیری کنیم  لذا از یک  فن دور بالا بعد از سنگ شکن اولیه «فک 60×90» استفاده شد که با د مش بالا هم ذرات ناچیز نرم شده در اثر فرآیند خردایش اولیه را حذف و هم تا اندازه قابل قبولی میزان خاکه موجود روی کلوخ های شکسته شده را کاهش دادیم

در بخش سوم که مهمترین بخش کار بود از چهار نیروی انسانی جهت انجام سنگجوری ولی نه با روشهای مرسوم که با ایجاد سکو هایی به صورت نا متقارن و با فاصله و همچنین عریض نمودن نوار مادر و پایین آوردن سرعت حرکت نوار، فرصتی فراهم شد تا پرسنل ماهر با دقتی قابل قبول این بخش از پروسه را بخوبی انجام دهند .

در مرحله بعد با کمک یک فک125×30 رنج 10سانتی متررا به 2سانتی متر تقلیل داده و باز به کمک دو نیرو و یک نوار عریض و دور کند این پروسه تکرار و در مرحله نهایی مواد خردایش شده در یک باکس ویبره ذخیره و خوراک اولیه یک rock & rock  می شوند و این دستگاه آخرین مرحله خردایش بوده و توسط یک سرند بخش نهایی بسته می شود.

محصول نهایی با رنج زیر 3 میلیمتر تا حتی 2 میلیمتر و با نرخ 50 تن برساعت تولید آماده شد

نکته حائز اهمیت که محل تخلیه بارنهایی می بایست ایزوله باشد چرا که مشکل وزش باد و همچنین وجود انواع ناخالصی ها بدین صورت است که مرتفع می گردد.

نگارنده: مجید قاآنی

e.ghaani@gmail.com

دریافت فایل مقاله
نظر بدهید:
* نام: * ایمیل:
* متن:
* کد امنیتی :
 

خرید

فروش

بانک اطلاعاتی

نرخ مواد